POSITIEF GETEST!

28 februari 2021 - Utrecht, Nederland

De gedachte om voor langere tijd op avontuur te gaan speelden al langer in ons hoofd. Na de gedachtes werden ook andere symptomen van het ‘reisvirus*’ zichtbaar. Tijmen moest bijvoorbeeld elke keer, zodra hij langs een boekenwinkel liep, naar binnen om inspiratie op te doen bij de reisboeken. Ine werd overmand door emoties bij het zien van schattige exotische dieren op televisie. De symptomen werden met de tijd dusdanig erg dat we besloten een reistest te doen. De uitslag raad je waarschijnlijk al, beiden POSITIEF getest. Bij een positieve test uitslag is er maar één advies: blijf NIET thuis. Dat is dan ook precies wat we gedaan hebben. Bovendien, op een gegeven moment heb je de boeken in de winkel en de dieren op televisie ook wel gezien.

* De oorspronkelijk bron van het reisvirus ligt voor ons beiden naar alle waarschijnlijkheid in de landen waar wij beide een half jaar studeerden, Tijmen in Australië en Ine in Zweden.

Groen licht
Ruim een jaar geleden - toen Corona nog geassocieerd werd met een lekker Mexicaans biertje, in plaats van een virus die een Corona voor velen smakeloos maakt – kregen we van ons werk groen licht om onze droom waar te maken. Vanaf december 2020 zou het moeten gaan gebeuren, vijf maanden op reis. We konden onze plannen gaan uitwerken, whoehoe. Matthijs & Martine (werk Tijmen) & Edo (werk Ine), als jullie dit lezen, nogmaals enorm bedankt!

Pandemie
Corona heeft onze plannenmakerij bemoeilijkt, maar zeker niet onmogelijk gemaakt. Afstel was geen optie, wel een beperkte uitstel. De vraag was alleen: wanneer gaan we?? Het nieuws en alle persconferenties over het coronavirus hielden we -net als heel Nederland- nauwlettend in de gaten. In de zomer van 2020, net na de 1e coronagolf, zagen de vooruitzichten er goed uit. Het aantal besmettingen was laag, de restaurants en winkels waren open en het was mogelijk om binnen Europa op vakantie te gaan. We wisten op dat moment niet zeker of het een wereldreis of een campervakantie in Europa zou worden. Binnen Europa reizen leek ons in eerste instantie realistischer dan erbuiten. We wilden niet een hele winter klappertanden in een camper in Europa, dus besloten we de datum te verplaatsen. Een campervakantie in de Europese zomer was vanaf dat moment plan D (na de gewenste volgorde van plan A: Ecuador, plan B: Madagaskar, plan C: enig andere reisbare plek met bergen buiten Europa). Bovendien, er was zicht op een spoedige start van de vaccinatiecampagne. Vanaf dat moment stond vrijdag 26 februari 2021, de laatste werkdag, groot omcirkeld in onze agenda’s.

Dat een vaccinatie er niet in zou zetten werd des te duidelijker naarmate de maanden verstreken. Damn! We stelden ons zelf dan ook de vraag of het wel verstandig was om onze plannen door te zetten. Niet op de laatste plaats werd deze vraag ons ook gesteld door vrienden, familie en collega’s. Hoe gek het misschien ook klinkt, de uiteindelijke keuze was voor ons makkelijk gemaakt. De situatie in Nederland werd met de dag slechter en het verlangen om onze laptops voor een tijdje dicht te klappen werd met de dag groter. Bovendien was de situatie in andere landen, qua besmettingen en ziekenhuisopnames, gewoonweg vele malen beter. Kortom we besloten gehoor te geven aan onze positieve testuitslag: blijf NIET thuis. Eén onderdeel van ons plan wijzigde door het ingestelde vliegverbod, we gingen eerst naar Costa Rica! Toevallig kwam dit goed uit, want in Ecuador zouden we in maart midden in het regenseizoen aankomen, terwijl we in Costa Rica op dat moment ons best moesten doen om een beetje regen tegen te komen.

Voorbereiding
De maanden januari en februari stonden in het teken van voorbereiding, voorbereiding en nogmaals voorbereiding. Voor Tijmen werd een tijdelijke vervanger geregeld voor zijn projecten. Ine bouwde haar projecten af en droeg deze over aan collega’s. Voor collega’s werd een digitale borrel met vakantie quiz georganiseerd. Blijft toch gek om digitaal gedag te zeggen. Daarnaast bezochten we het vaccinatiebureau (ja, vaccins voor rabiës, DTP, gele koorts, stonden bedolven onder het stof te wachten op de eerste reizigers, zoals wij), de tandarts, en vele webshops (een echt winkelbezoek was helaas niet mogelijk, een passende insectwerende broek kopen betekende dus 4x bestellen en retourneren) om de uitrusting compleet te maken. Een top aankoop was een waterfles met filter. Een echte aanrader voor globetrotters! Twee leuke huurders voor ons monumentale huisje vonden we ook snel. Februari sloten we helaas niet af met een goodbye party voor vrienden en familie, maar wel met veel leuke etentjes in kleine gezelschappen. Vroem vroem! Taxi service ‘pa en ma Polman' bracht ons zondag 28 februari naar Schiphol.

1. Reislogger:
    23 maart 2021
    Welkom bij Reislogger! We wensen jullie veel plezier op reis!